V roce 2015 byl zrušen příspěvek do garančního fondu ČKP, který hradili majitelé vozidel bez povinného ručení.

Mnoho lidí pravděpodobně ani nezaznamenalo, že se příspěvek zrušil, jelikož byli zvyklí na to, že pokud budou mít auto nepojištěno, tak dostanou „penále“, které směřovalo právě do zmíněného garančního fondu.

No a příspěvek či penále, chcete-li, je zpět – s účinností od 01. ledna 2018. Podobně jako v minulosti, se bude hradit za každý den bez pojištění, dle kubatury a typu vozidla (od 4,-/den u motocyklů až po 563,-/den u tahačů).

Tento garanční fond fungoval jako rezerva pro úhradu škod zaviněných nepojištěným vozidlem. Pak byl zrušen a platby padaly na hlavu těch poctivých, co povinné ručení měly (pojišťovny totiž zvýšily sazby…).

Garanční fond ČKP bude nyní fungovat tak, že z něj bude odškodněn poškozený z nehody, u níž neměl viník sjednáno povinné ručení. Následně se škoda vymáhá po majiteli nepojištěného vozidla, ale… Maximální částka, která se bude vymáhat je 300 000,- a to proto, aby nebylo vymáhání pro viníka likvidační (pouze v případě požití alkoholu se bude vymáhat celé částka). Bohužel, to je dle mého názoru velmi špatný přístup – zastropování vymáhané částky na takto, relativně, nízkou sumu a to i ve chvíli kdy se bude hradit za škodu třeba i několik milionů, nic extra neřeší a zase to, určitou měrou, odnesou ti poctivý, kteří si povinné ručení pravidelně hradí.

Myšlenka znovuzavedení poplatku je tedy správná, ale v celku, vzhledem k výše uvedenému, je nedotažená.

Autor: Robert Stejkora (Experti na finance), člen Rady AFP ČR