úrazNa konci května, konkrétně 25.05.2017, proběhla v pražském Konferenčním centru City, konference pro finanční poradce, FINfest 2017, jejíž hlavním pořadatelem byl web poradci-sobe.cz.

Vzhledem k tomu, že se jí účastnili i zástupci Expertů na finance a jeden z nich je zároveň členem asociace, přinášíme tímto článkem menší ohlédnutí za touto konferencí.

FINfest probíhal v průběhu celého dne a byl skutečně obsáhlý (celý jeho program si můžete prohlédnout ZDE >>>). Rádi bychom zde vypíchli alespoň její asi nejzajímavější část (minimálně z pohledu Roberta Stejkory).
Jednalo se o moderovanou diskuzi s názvem Pojištění – v nejlepším zájmu klienta? Diskutéry byly v tomto případě:

  • Ivana Ferová z UNIQA pojišťovny, a.s.
  • Michal Korejs z AEGON pojišťovny, a.s.
  • Ondřej Poul z Kooperativy pojišťovny, a.s.
  • Zbyněk Veselý z NN Životní pojišťovny N.V.
  • Tomáš Síkora z CreaSoft, s.r.o.

Moderování diskuze se ujal pan Michal Knapp z finančně poradenské společnosti Borker Trust, a.s. a dlužno podotknout, že této role se zhostil velmi dobře – diskuze byla věcná, ale i svižná a umě zapojoval všechny diskutéry.

To co by si měl z této diskuze každý minimálně odnést, shrneme na tomto místě:

Pojišťovny jsou určeny především k zajištění rizik, proto by se měly zaměřovat především na ně a je tedy dobře, že opět začínají prodávat a podporovat rizikové životní pojištění na úkor zprofanovaného IŽP (investiční životní pojištění). Nicméně, je třeba si zároveň uvědomit, že riziková životní pojistka je zhruba 500 let starý produkt, který se nyní jen s velkou pompézností vrací, protože je „moderní“ říkat, že IŽP je špatné. Lepší by ovšem bylo raději vymyslet místo toho něco nového a lepšího, než oprašovat již vymyšlené.

Velkým problémem dnešní doby je stále chybějící osvěta – život má většina lidí v ČR pojištěn špatně – většina pojištěných lidí má pojistky nastaveny především na krytí méně závažných rizik jako je např. denní odškodné z úrazu, místo toho, aby byly zajištěny závažná rizika jako např. invalidita. V tomto je ovšem míč ne jen na straně finančních poradců, ale také pojišťoven, aby ty přicházely s jednoduchými produkty, které budou pro klienty snadno pochopitelné.

Lidé jsou dále zvyklí, že v minulosti skrze pojišťovny kupovali spořící produkty s „garancí“. Ovšem něco jako „garance“ ve skutečnosti neexistuje a pokud se nějaký produkt garancí honosí, je třeba si uvědomit, že se ve skutečnosti jedná o velmi drahou službu, kterou si klient zaplatí (akcionář – chápejte pojišťovna – ji vědomě dotovat nebude.

Regulace životního pojištění z prosince 2016 zatím způsobila jen zdražení životního pojištění pro koncového klienta, protože ochrana spotřebitele, kterou tato regulace měla především být, vždy něco stojí a opět, akcionář ji platit nebude. Hlavní problém této regulace (ale ne jen této konkrétní) je v tom, že ji vymysleli lidé, kteří o praxi vědí minimum.

Tyto čtyři odstavce de facto shrnují základní myšlenky celé diskuze.

Jak bylo uvedeno, samotný FINfest byl velmi obsáhlý a pokud si o něm chcete přečíst ještě o trochu více, můžete se podívat na obsáhlejší článek přímo na stránce Expertů na finance anebo se příště přijďte podívat sami.