Dnes vám přinášíme další rozhovor, tentokrát s prezidentem AFPČR Vladimírem Švorbou, který působí hlavně v Praze.
Vláďo, jak dlouho už pracujete ve financích?
Ve financích pracuji od února 2008, kdy jsem nastoupil do zaškolovacího cyklu jedné velké zprostředkovatelské společnosti. Předtím jsem nějaký čas pracoval v jedné realitní kanceláři. Reality a finance jdou dohromady, oba dva obory jsou o vytváření majetku. A mnohdy je investice do realit provázána s financemi úvěrem.
Proč jste se rozhodl pracovat ve financích?
Finance jsem měl vždycky rád a jelikož jsem působil v realitách, chtěl jsem lidem pomáhat ve vytváření optimálního řešení financování jejich potřeb. Tedy vyřešit úvěr na bydlení tak, aby klient přeplatil co nejméně peněz na úrocích, zároveň ale aby to řešení bylo dostatečně bezpečné jak z krátkodobého, tak i z dlouhodobého pohledu a zároveň bylo i v rámci možností flexibilní. To byl tedy hlavní důvod, proč jsem přestoupil do financí.
Na kterou oblast financí se specializujete a proč?
Dovolím si říct, že mám velký přehled o všech oblastech osobních financí. Ať už se to týká spoření a investování, úvěrů a hypoték nebo pojištění . Co se týká té specializace, dá se tedy říct, že se specializuji na osobní finance a pokud bych to měl ještě zúžit, tak to jsou úvěry na bydlení, kde klient vidí přidanou hodnotu hned. Klient vidí, že je řešení dobře vymyšlené, že to všechno klape a případné problémy dokážu vyřešit. A hlavně, kvalitní práce v této oblasti financí dokáže ušetřit spoustu peněz a problémů do budoucna. Pokud to ovšem klient řeší sám přes banku, většinou tam na klienta nemají dost času a klient jen prostě získá úvěr, věci okolo s ním neřeší. Dá se to přirovnat k situaci, když budete řešit rozvod a dělení majetku s právníkem vaší partnerky a ne se svým právníkem. Také to nikdy nedopadne na výbornou ve váš prospěch.
Jaké požadavky máte na klienty?
Základní požadavek je ten, abych si s klientem lidsky rozuměl. Tedy aby spolupráce mohla fungovat dlouhodobě. Druhý požadavek je ten, aby byl klient ochotný a schopný zaplatit mé služby. Pokud chce klient kvalitní služby, musí vědět, že to nebude zdarma. I když tu odměnu klient zaplatí třeba ve formě provize od finanční instituce. A třetí požadavek, klient musí chtít aktivně spravovat svůj majetek a řešit své finance.
Proč bych měl jako klient spolupracovat s vámi?
Především z důvodu mé odbornosti, praxe a zároveň i spolehlivosti. Neslibuji nereálné, říkám klientům na rovinu, jak to je a jak to bude.
Jaké máte profesní cíle?
Je to hlavně zvýšení transparentnosti finančních produktů a zároveň šíření myšlenek, které mají smysl. Tedy že finanční poradenství není o finančních produktech, ale o principech a správném řešení financí. Je to o příjmech a výdajích, o aktivech a pasivech z hlediska dalších příjmů nebo výdajů. Pokud máte správné řešení pro vaše finance, až pak můžete řešit, jaký finanční produkt vyberete, nebo jestli peníze použijete pro rozvoj vlastního podnikání, vlastních nápadů, případně pro snížení nákladů na energie a podobně.
Co vám na vašem oboru nejvíce vadí?
Systém fungování drtivé většiny zprostředkovatelských společností a většiny interních sítí pojišťoven. Chápu, že všem jde hlavně o zisk, ale i zisk se dá generovat férovou cestou s přístupem win-win, tedy že obě strany budou spokojené, jak zprostředkovatel/poradce, tak klient. Pořád to ale je o tom vytvořit co největší obchodní strukturu, vytěžit okolí nováčků produkty s vysokými provizemi a kvalita obchodu se bohužel vůbec neřeší. Což je samozřejmě velmi špatně.
Poškozený klient pak má obrovskou nedůvěru ve zprostředkovatele a finanční poradce a pokud něco ve financích řeší, zajde si raději do banky, protože si myslí, že jeho domovská banka ho přece nepoškodí. A pak v bance dostane stejně špatné a nebo ještě horší řešení než u těch špatných zprostředkovatelů. Klient pak ztrácí naději, že jsou ve financích i nějací odborníci.
Jakou jednu jedinou nejvíce pozitivní věc vašeho oboru by jste vyzdvihl?
Vyzdvihl bych to, že každý člověk má svoji budoucnost ve svých vlastních rukou, tedy i tu finanční budoucnost. Nástrah na klienty je pořád hodně a proto je dobré, když se klient sám vzdělává v oblasti financí a dokáže mít všeobecný rozhled. Pro zkušené poradce je radost s takovými klienty pracovat, pro běžné zprostředkovatele je takový klient za trest 🙂
Děkujeme za rozhovor.