Libor BarešDnes vám přinášíme rozhovor s Liborem Barešem, finančním poradcem z Prahy, který je zároveň spolumajitelem poradenské společnost VALfin ČR, s.r.o.

Libore, jak dlouho už pracujete ve financích?

Během studií na ČVUT v Praze jsem si vyzkoušel obchodovat na burze a založil si vlastní účet pro obchodování. Začalo mne to bavit a hodiny jsem trávil za monitorem obchodováním. O prázdninách 2008 jsem se díky bývalé přítelkyni dostal na základní školení v OVB Allfinanz. Sice jsem v té době již nějakou dobu pracoval v oblasti vývoje softwaru, nicméně finance mne zajímaly více. Po úspěšném dokončení magisterského studia na ČVUT jsem rok a půl strávil v pražské pobočce britské investiční banky Barclays Capital, kde jsme se zabývali derivátovými dluhopisovými obchody. Byla to pro mne tvrdá škola, protože záběr požadovaných znalostí byl velký, což vyžadovalo hodně se vzdělávat, bez zájmu o problematiku by to nefungovalo. Jelikož jsem práci měl rád, ale chyběl mi kontakt s klientem a další perspektivu jsem v Barclays osobně neviděl, rozhodl jsem se pro samostatnou dráhu finančního poradce. Dnes je to již více než rok co spolu s kolegy pracujeme pod VALfinem.

Proč jste se rozhodl pracovat ve financích?

Vždy jsem tíhl spíše k technickým oborům, finance jsou ve své podstatě světem čísel, modelů a vzorců. To mne fascinovalo a nutilo dále se vzdělávat a zkoumat souvislosti. Dneska tuto vnitřní chuť se vzdělávat vnímám jako povinnou „výbavu“ dobrého poradce. Bez neustálého vzdělávání není možné v tomto oboru dlouhodobě úspěšně fungovat.

Na kterou oblast financí se specializujete a proč?

Snažím se mít přehled v základních parametrech jako je pojištění, investice a hypotéky. Určitě za chybu považuji, když poradce danou problematiku zcela nezná. Rozhodně ale nelze být všeumělem na všechno, jak se o to „úspěšně“ snaží naše politická garnitura. Osobně nejvíce tíhnu k investicím a dlouhodobé správě majetku, v čemž vidím největší smysl pro klienty. Vím, že v této oblasti je finanční gramotnost u nás zdaleka nejnižší a nalézám zde i velký obchodní potenciál.

Jaké požadavky máte na klienty?

Myslím, že poradce by si měl vybírat své klienty stejně, jako si klient vybírá poradce. Pokud spolupráce má být dlouhodobá, musí si rozumět i po osobní stránce. Chci, aby toto moji klienti vnímali, vědomí, že spolupráce má být dlouhodobá, pomůže odstranit hodně pochybností na začátku i během spolupráce. Chtěl bych, aby si klient svého poradce prověřoval, zjišťoval si o něm, jak dlouho v oboru působí, jaké klienty má, jak se průběžně vzdělává. Aby získal jistotu nad pravým zájmem poradce. V hodně případech by mu to ušetřilo nemalé peníze.

Proč bych měl jako klient spolupracovat s vámi?

Spolehlivost, zkušenosti, znalosti, touha se dále rozvíjet, proaktivní, pozitivní a dlouhodobý přístup k práci a ke klientům.

Jaké máte profesní cíle?

Mým snem je si spolu se spokojenými klienty užívat pravidelné renty. Činit klienty finančně nezávislými, aby v pokročilém věku mohli pracovat, protože je to baví a nikoliv, že musí. Chtěl bych, aby přes všechny problémy všedního dne, měli pevnou kotvu a nemuseli se bát, co přinese zítřek.

Co vám na vašem oboru nejvíce vadí?

Jako finanční poradce dneska může vystupovat expert s několikaletou praxí i maturant po základním školení, kde se naučí vyplnit analýzu a oslovit své kamarády. Vrhá to špatné světlo na celý obor. Klient pak s úžasem zjišťuje, že za skutečným finančním poradenstvím se skrývá vysoce specializovaná a znalostně náročná oblast pokrývající mnoho oborů jako např. finanční matematiku a pojišťovnictví. Prostor k odlišení skutečného odborníka a prodejcem amatérem je často na první pohled nemožné, snad jen se koukat, zda plandavé sako není ještě z doby tanečních, i když jsou i výjimky ☺
Dále považuji za nešťastný až ignorantský přístup části populace, která je utvrzena v tom, že na finance má dobrý čich. A jedním dechem si v obchodním centru založí zbrusu novou kreditní kartu s dvou a více ciferným úrokem a ještě vyšším RPSN. Koupí si z ní televizi, kterou nepotřebuje, a vyhodí na úrocích jeden měsíční plat ročně. Nakonec si peníze spoří na běžném účtu, kde má poplatky několikanásobně vyšší než je připsaný úrok. Ale zaplatit o pár korun více na kvalitnější pojistce mu připadá jako mrhání peněz. Není to legrační?

Na závěr, jakou jednu jedinou nejvíce pozitivní věc vašeho oboru byste vyzdvihl?

Pokud se klient setká s poradcem, který uvažuje dlouhodobě, vzdělává se. Pomůže mu to otevřít oči v myšlení, které ho po finanční stránce dovede k dosažení jeho dlouhodobých cílů. Není chybou klientů, že neznají principy, ale bylo by chybou, tyto principy nepřevzít a dále se jimi neřídit. To, zda bude klient finančně nezávislý v horizontu několika let, závisí hlavně na tom, zda se principů držel či nikoliv. Jaký produkt klient zvolí, je zpravidla až na druhém místě. Možnost pomáhat klientům naplňovat cíle, vidím jak největší přidanou hodnotu našeho oboru.

Děkujeme za rozhovor.