Pojištění v různých podobách patří do portfolií rodinných financí. Jaký je ale přístup pojišťoven, pokud se vám stane pojistná událost? A jaká je ochota pojišťoven dostát svým závazkům?

NoproblemNejlepší klienti pro pojišťovny jsou takoví, kteří řádně platí pojistné, nemají žádnou pojistnou událost, tím pádem pojišťovna nevyplácí odškodné a zároveň tím pojišťovně roste zisk.

Ze svého okolí určitě znáte někoho, kdo dostal od pojišťovny za pojištěný úraz směšnou částku. Jak je to možné, když klient je přesvědčen, že pojišťovně platí dost velkou částku?

Vše začíná při sjednání pojištění, kdy nám buď zprostředkovatel nějaké finanční společnosti nebo zaměstnanec konkrétní pojišťovny nabídne životní pojištění. Při sepisování smlouvy je důležité pravdivě vypsat návrh pro pojišťovnu, především povolání, které rozhoduje o rizikové skupině. Riziková skupina má vliv na celkovou výši pojistného. Dále je důležité uvést rizikovost sportovních aktivit a v poslední řadě zdravotní dotazník. Tím to však nekončí, jak by se mohlo zdát. Každý zájemce o pojištění by si měl pečlivě prostudovat pojistné podmínky, které jsou napsány miniaturními písmenkami, o které se při plnění pojišťovna opírá a odkazuje se na ně.

Věřím, kdo tyto pojistné podmínky byť jednou pročte, bude určitě seznámen se vším, co pojistný produkt nabízí i co vylučuje z pojištění, ale za cenu, že po přečtení pojistných podmínek má na každém oku o dvě dioptrie více.

Každá pojišťovna má oddělení likvidace pojistných událostí. Pokud budete patřít mezi šťastlivce, kterým pojišťovna nárok možná uzná, čekejte zdržování a administrativní komplikace v podobě vyžádání co možná nejvíce podkladů, ověření již ověřeného atd., jako se to stalo mě.

Dovolte mi, abych se podělil o skutečnost, která se mi stala při průběhu vyřizování žádosti o plnění úrazu i o celém jednání nejmenované pojišťovny se sídlem na Praze 8 .

Pro korektnost celého příběhu je nutné, abych se zmínil, že při sjednávání pojištění jsem pochybil. Pochybení se stalo tím, že jsem uvěřil a byl ubezpečen na semináři této pojišťovny jejich expertkou na produkty, že představovaný produkt je „pecka“ na trhu, která nemá obdoby a nepřečetl jsem si důkladně pojistné podmínky. Na můj dotaz, zdali jsou nějaká uskalí či negativa v pojistných podmínkách, které by mě jako klienta mohly nepříjemně zaskočit, byla odpověď, že nikoliv.

Jaké překvapení bylo pro mě se vzpomínkou na přednášející expertku ze semináře, když jsem zjistil, že v prvním roce tato pojišťovna chrání sama sebe než své klienty a to v podobě, že pokud dojde k úrazu v prvním roce trvání pojistné smlouvy pojišťovna plní pouze v polovičním rozsahu. Je to pro vás logické? Pro mě nikoliv.

úraz Na dotaz pracovnice pojišťovny, zdali je správné a etické, aby klient platil v prvním roce celou pojistnou částku za pojistné riziko denního odškodnění a při žádosti plnění pojistné události dostal pouze půlku, mi odpověděla, že pojišťovna toto opatření učinila ze statistik, které ukazují, že nejvíce úrazů se stává v prvním roce. Pohled pojišťovny, která se chrání před vyplacením úrazů, které mohou mít podvodný charakter, chápu, ale zároveň mě toto stanovisko pojišťovny silně uráží, protože dle statistik a pohledu pojišťovny patřím stejně jako každý klient, který má úraz v prvním roce, mezi podvodníky a lumpy. Úraz je dle pojistných podmínek obvykle definovaný jako nahodilá nečekaná událost způsobená vnější silou a pokud k ní dojde v prvním roce, jsou klienti potrestáni od pojišťovny tímto způsobem. Velice smutný příběh.

Proč nerealizovat tento geniální nápad dle statistik u neživotního pojištění, např. u pojištění nemovitosti s domácností? V případě vyhoření bytu nebo domu v první roce trvání pojistné smlouvy dostane klient pouze polovinu pojistné částky i přestože si platí plnou výši, to je přece bezva. Když z pohledu pojišťovny je možný lump a podvodník.

I další průběh je zajímavý. Poté, co jsem odeslal žádost o plnění úrazu na pojišťovnu, mi po třech týdnech přišla žádost od pojišťovny z Prahy 8 o doložení dvou podkladů. Jeden z nich je výpis od VZP od roku 2009 do 2013 a tím druhým bylo potvrzení od praktické lékařky. O výpis jsem požádal emailem a opravdu do několika málo dnů jsem měl tento výpis k vyzvednutí na poště. Drama však nastalo při realizaci druhého vyžádaného potvrzení. Zkuste jako já přijít požádat vašeho praktického lékaře o vyplnění potvrzení pro pojišťovnu, jak jsem to učinil, jestli uvidíte to samé co já?

Do čekárny své MUDr. jsem dorazil v listopadu v pátek deset minut před ukončení ordinačních hodin a uviděl jsem něco, co jsem ještě nespatřil. Výraz zdravotní sestřičky, která otevřela ordinaci, měla výraz, jako když vidí UFO. Ubezpečil jsem ji, že jsem zdráv a jdu pouze a to zdůrazňuji pouze vypsat dvě otázky pro pojišťovnu ohledně mého úrazu.

Jaké rozčarování bylo pro mě, když mi zdravotní sestra řekla, abych se zastavil pro vyplněný formulář až za 14 dní z důvodu velké vytíženosti MUDr.. Pro vaši představu, jak obsahově náročné je vyplnit dotazník od pojišťovny, když v první otázce má MUDr. udělat křížek a v druhé napsat slovo „nepoškozeno“ ? To celé bude trvat 14 dní a bude to stát 200,-Kč. Docela dobrý byznys. Formulář mi však MUDr. vypsala až 21 dnů za mé přítomnosti.

šnekVšechny požadované podklady jsem odeslal na pojišťovnu v Praze 8 s uspokojivým pocitem, že již počkám na rozhodnutí pojišťovny, kolik mi vyčíslí částku jako odškodnění mého úrazu. Jaké překvapení, po dalších 14 dnech mi v emailu přistál email od pojišťovny, kde mi pracovnice likvidačního oddělení opětovně žádala o zaslání znovu potřebných podkladů, které již tam byly zaslány s tvrzením, že nic neobdrželi.

Snad díky nezapomenutelnému výrazu zdravotní sestry a vzpomínce na celý průběh u MUDr. jsem si veškeré podklady naskenoval do počítače. Pro mě je nepředstavitelné absolvovat toto vše znovu a to nejen z časových důvodu, ale především s myšlenkou, že než by se pracovnice pojišťovny přesvědčila, zdali podklady od jednotlivého klienta nedorazily, raději napíše email. Chápu, že je to rychlejší a méně bolestivé než se zeptat nebo tyto podklady, které byly doručeny na pojišťovnu, hledat.

 

Určitě jste zvědavý jak to celé dopadlo?

 Čekám!!! Čekám, až pojišťovna vše prošetří a pošle mi půlku pojistné částky za to, že jsem si dovolil mít v prvním roce úraz! Co se vleče, to prostě neuteče…….

 

Jaká je pointa tohoto příběhu?

Při likvidaci pojistné události se obrňte trpělivostí. Nezapomeňte si veškeré podklady skenovat, posílat vše doporučeně a potvrzení si ponechat pro případné dokládání, že jste již vše odeslali.

Vhodným řešením je ještě před zdouhavou komunikací s pojišťovnou kontaktovat vašeho poradce, který by měl mít zkušenosti s postupem v případě pojistné události nebo vás odkáže na advokáta, který se zabývá pojistným právem a minimalizujete tak pravděpodobnost, že vám pojišťovna nebude plnit, protože si s vámi utře nos. Společností, které se zabývají ochranou klientů a pojistným právem, je dost. A pojišťovny bohužel obstrukčním jednáním dělají vše pro to, aby pojistné plnění bylo co nejmenší.

Je to smutná skutečnost, ale realistická. Nedejte se od pojišťoven otrávit, odbýt a trvejte na svých právech s podporou svého poradce nebo advokáta, který hájí vaše zájmy.

Mgr. Vlastimil Havlíček

Přihlásit se k odběru nových článků