OtazníkUvažujete o tom, že začnete pracovat v oblasti finančního zprostředkování (poradenství)? Co všechno byste měli vědět, než se do tohoto nelehkého oboru pustíte? A bude to stát opravdu za to?

Na začátku je důležité ujasnit si motivy, proč vůbec chcete podnikat v oboru finančního zprostředkování. Motivů může být více, neměl by to však být motiv lehce a rychle vydělaných peněz. Téměř každé úspěšné podnikání je totiž o dlouhodobosti.

Při výběru společnosti , ve které budete pracovat, je třeba nejprve zjistit, jaká práva, povinnosti a jaká pravidla vám nastaví smlouva o spolupráci, mandátní smlouva, případně smlouva o obchodním zastoupení. (dále jen Smlouva)

Přes 90 % nováčků jde do finančního zprostředkování na základě úžasné nabídky svého známého nebo kamaráda. Smlouvu, která zastřešuje smluvní vztah, tak většinou vůbec nečtou a nebo jí moc neřeší. Proč taky? Přece by mi známý nebo kamarád nedohodil něco špatného. Po čase však můžete zjistit, že není všechno zlato, co se třpytí a budete chtít změnit lokál. Jak náročný přestup za lepším to bude, na to odpoví již zmíněná Smlouva.

Na co si tedy dát pozor:

  • Konkurenční doložka
  • Poplatek za vzdělávání
  • Příslušnost klienta
  • Příslušnost produktové smlouvy
  • Objem produkce
  • Výpovědní lhůty

 

  • Konkurenční doložky jsou velmi častým nešvarem Smluv. Společnosti se konkurenčními doložkami snaží psychicky působit na své pracovníky. Sankce z porušení konkurenční doložky jsou většinou velmi vysoké, jen tak budou mít patřičný efekt. Cílem konkurenčních doložek je držet pracovníky ve společnosti i v situaci, kdy chtějí „odejít za lepším“ (změnit společnost). Z pohledu konkurenčních doložek jsou pro zprostředkovatele žádoucí Smlouvy, které v sobě konkurenční doložku nemají.
  • Poplatek za vzdělávání je novinka, která spatřila světlo světa ve Smlouvě v roce 2013. Poplatek za vzdělávání pomáhala vypočítat poradenská společnost z „Big Four“ a částky jsou velmi vysoké, vzhledem k výdělkům, které dosahuje drtivá většina zprostředkovatelů. Opět to je nástroj, jak udržet pracovníka ve společnosti. Nikomu se nechce platit nesmyslná částka za vzdělávání nevalné úrovně, ale do soudních pří se také nikomu moc nechce. Jaká je však přiměřenost poplatku za vzdělání, k tomu co poradce skutečně získal a nemohl to prokazatelně získat jinde zadarmo, o tom musí rozhodnout soud. Z pohledu poplatku za vzdělávání je pro zprostředkovatele žádoucí Smlouva, která je tohoto poplatku ušetřena.
  • Kdo podle Smlouvy vlastní klienta? Pokud vytvoříte klientelu, je velmi důležité, jestli tuto klientelu budete moci v klidu obsluhovat i po odchodu ze společnosti. Dle Smlouvy to klidně můžou být už navždy klienti společnosti, které v případě odchodu za lepším nesmíme kontaktovat. Pro zprostředkovatele je tedy žádoucí, aby smlouva umožňovala starat se o získané klienty i po odchodu do jiné společnosti.
  • Smlouvy většinou řeší i to, jestli si budete a nebo nebudete moci vzít všechny produktové smlouvy pod svou správu v případě obchodu. Pokud má společnost rádoby exkluzivní produktové smlouvy, tyto většinou nejdou převést pod správu do vaší nové společnosti, případně je nemůžete ani pořádně spravovat. Pro zprostředkovatele je tedy žádoucí, aby mu smlouva umožňovala bezproblémový převod všech produktových smluv
  • Smlouva dost často řeší i objem produkce. Znamená to, že pokud se chcete udržet na nějaké pozici dle kariérového plánu, musíte splnit určitý objem produkce, většinou převedený na body. Vzniká tak tlak na pracovníky, který může vést k nevhodné a neetické produkci. Pro zprostředkovatele je vhodné, pokud Smlouva neřeší objem produkce pracovníka.
  • Smlouvy řeší i výpovědní lhůty. Obvyklá výpovědní lhůta je 3 měsíce, ale může být i delší. Lze ale najít i Smlouvu, ve které je výpovědní lhůta 1 měsíc. Čím kratší je výpovědní lhůta, tím lépe pro zprostředkovatele, když se rozhodne změnit společnost.

 

Další věc, kterou je třeba pořádně pochopit a vědět o ní, je systém provizního odměňování a případných storen. Každý nováček by si měl uvědomit, že provize z pojištění a předplacená provize z investice je vratná, pokud klient změní názor a produktovou smlouvu zruší. Storno může přijít i u hypotéky, pokud například klient hypoteční úvěr nevyčerpá. Může se tedy lehce stát, že si na začátku nováček vydělá pěkné peníze, třeba 100.000,- Kč za tři měsíce, ale už čtvrtý měsíc bude muset vracet třeba 60.000,- Kč. A jelikož nováčci jsou většinou nezkušení a se svými penězi nevhodně hospodaří, tak se dostávají do dluhů.

Předposlední věc, kterou je třeba si uvědomit, je ta, že tato práce je obvykle na IČO, jedná se tedy o regulérní podnikání, se všemi povinnostmi a odpovědností.

Na závěr jedno číslo ze statistik. 80 % zprostředkovatelů, kteří začnou pracovat ve finančním zprostředkování, do dvanácti měsíců v oboru skončí. Většina z nich s menšími nebo většími dluhy.

Přihlásit se k odběru nových článků