Jak vypadá finanční poradenství v České republice? A dá se vůbec hovořit o finančním poradenství a nebo bude lepší hovořit o finančním zprostředkování?

Finanční zprostředkování zažívalo v posledních letech velký boom. Pokud se nepletu, tak objemy zprostředkované produkce rostly nepřetržitě asi posledních 20 let. Prodávalo se téměř cokoli komukoli, hlavně když se prodávalo. Čísla za rok 2013 ještě nejsou k dispozici, ale pokud by nebyl rok 2013 rekordním rokem v hypotékách, zcela jistě by se jednalo o propad.

K 20.lednu 2014 bylo v databázi ČNB 146.500 pojišťovacích zprostředkovatelů (služby v oblasti pojištění) a 25800 vázaných zástupců (služby v oblasti investic).

Jsou to obrovská čísla vzhledem k tomu, že Česká republika má  přibližně 10.500.000 obyvatel. Prostým dělením vychází na 71 občanů České republiky jeden pojišťovací zprostředkovatel. A jeden vázaný zástupce vychází na 407 občanů. To už je číslo o něco veselejší.

Přepočty na domácnost jsou ještě o něco chmurnější. Při počtu cca 4.400.000 domácností v ČR vychází jeden pojišťovací zprostředkovatel na 30 domácností. Odečteme-li domácnosti se seniory, kterých je přibližně 1.000.000, pak  je výsledek pouze 23 domácností na jednoho pojišťovacího zprostředkovatele.

Tato čísla jsou samozřejmě zkreslená , protože ne všichni zprostředkovatelé jsou aktivní. Přesná čísla asi nikdy nezískáme.

Pokud tedy rozdělíme zaregistrované pojišťovací zprostředkovatele na tři skupiny, dle servisní organizace (MLM, Broker Pool, Pojišťovny a stavební spořitelny), tak rozdělení je přibližně následující.

 

 

Multilevelové společnosti (pouze největší společnosti)

OVB Allfinanz, a.s.

13615

ZFP akademie, a.s.

3591

Partners Financial Services, a.s.

2679

KAPITOL pojišťovací a finanční poradenství, a.s.

2317

Fincentrum a.s.

1606

Broker Consulting, a.s.

864

SMS finanční poradenství, a.s.

750

Swiss Life Select Česká republika s.r.o.

553

Data Life, s.r.o.

331

Salve Finance, a.s.

255

M.S.Quatro, s.r.o.

188

Akropol nezávislé finanční poradenství a.s.

154

celkem

26903

 

Broker poolové společnosti (pouze největší společnosti)

Broker Trust a.s.

1518

Insia a.s.

1244

Bonnet.cz spol s r.o.

510

PRVNÍ MORAVSKÁ SPOLEČNOST, spol. s r. o. (Broker Office)

189

celkem

3461

 

Pojišťovny a stavební spořitelny (pouze největší pojišťovny)

Česká pojišťovna a.s.

7496

ČSOB Pojišťovna, a.s., člen holdingu ČSOB

3615

Česká podnikatelská pojišťovna, a.s. Vienna Insurance Group

3212

Kooperativa Pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group

2380

Generali Pojišťovna a.s.

2233

Českomoravská stavební spořitelna, a.s.  (Liška)

2106

Generali Care s.r.o.

2073

UNIQA pojišťovna a.s.

1663

Wüstenrot – stavební spořitelna a.s.

1553

Allianz pojišťovna, a.s.

1526

MetLife pojišťovna a.s.

1295

Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s.

1214

ING pojišťovna, a.s.

1090

ČP DIRECT, a.s.

1087

Raiffeisen stavební spořitelna a,s,

723

AXA životní pojišťovna a.s.

338

Pojišťovna České spořitelny, a.s., Vienna Insurance Group

323

Wüstenrot pojišťovna a.s.

285

celkem

34212

 

Největší společnosti na českém zprostředkovatelském trhu mají dohromady 64.576 zprostředkovatelů v oblasti pojištění. A to ještě nejsou započítání zprostředkovatelé z různých malých firmiček, kterých může být klidně i další tisíce. Zjistit přesné číslo aktivních zprostředkovatelů je téměř nemožné. Třeba se to bude blížit i k počtu 100.000 aktivních pojišťovacích zprostředkovatelů. Kdo ví?

Lze v takové džungli pojišťovací zprostředkovatelů najít kvalitního poradce? Není jednodušší najít onu pověstnou jehlu v kupce cena? A kde případně najít toho kvalitního poradce, který dobře poradí a bude profík?

Nedá se zobecnit, že by v jedné z těchto tří skupin byli pouze profíci a v ostatních je to tragédie. Nelze se rozhodovat ani na základě jména společnosti, protože finanční poradenství je vždy o lidech . Největší předpoklad najít profesionálního poradce však zřejmě bude v broker poolových společnostech, které jsou převážně zaměřené na poradenství a na kvalitu, poradce většinou není svázán kariérním plánem a tlakem na produkcia může tak klientovi dopřát nadstandartní péči.

Klienti tedy jen můžou doufat, že počet pojišťovacích zprostředkovatelů bude klesat a že podstatně nižší počet pojišťovacích zprostředkovatelů a vázaných zástupců se projeví na kvalitách nabízených služeb.