Jak vypadá finanční poradenství v České republice? A dá se vůbec hovořit o finančním poradenství a nebo bude lepší hovořit o finančním zprostředkování?
Finanční zprostředkování zažívalo v posledních letech velký boom. Pokud se nepletu, tak objemy zprostředkované produkce rostly nepřetržitě asi posledních 20 let. Prodávalo se téměř cokoli komukoli, hlavně když se prodávalo. Čísla za rok 2013 ještě nejsou k dispozici, ale pokud by nebyl rok 2013 rekordním rokem v hypotékách, zcela jistě by se jednalo o propad.
K 20.lednu 2014 bylo v databázi ČNB 146.500 pojišťovacích zprostředkovatelů (služby v oblasti pojištění) a 25800 vázaných zástupců (služby v oblasti investic).
Jsou to obrovská čísla vzhledem k tomu, že Česká republika má přibližně 10.500.000 obyvatel. Prostým dělením vychází na 71 občanů České republiky jeden pojišťovací zprostředkovatel. A jeden vázaný zástupce vychází na 407 občanů. To už je číslo o něco veselejší.
Přepočty na domácnost jsou ještě o něco chmurnější. Při počtu cca 4.400.000 domácností v ČR vychází jeden pojišťovací zprostředkovatel na 30 domácností. Odečteme-li domácnosti se seniory, kterých je přibližně 1.000.000, pak je výsledek pouze 23 domácností na jednoho pojišťovacího zprostředkovatele.
Tato čísla jsou samozřejmě zkreslená , protože ne všichni zprostředkovatelé jsou aktivní. Přesná čísla asi nikdy nezískáme.
Pokud tedy rozdělíme zaregistrované pojišťovací zprostředkovatele na tři skupiny, dle servisní organizace (MLM, Broker Pool, Pojišťovny a stavební spořitelny), tak rozdělení je přibližně následující.
Multilevelové společnosti (pouze největší společnosti)
OVB Allfinanz, a.s. |
13615 |
ZFP akademie, a.s. |
3591 |
Partners Financial Services, a.s. |
2679 |
KAPITOL pojišťovací a finanční poradenství, a.s. |
2317 |
Fincentrum a.s. |
1606 |
Broker Consulting, a.s. |
864 |
SMS finanční poradenství, a.s. |
750 |
Swiss Life Select Česká republika s.r.o. |
553 |
Data Life, s.r.o. |
331 |
Salve Finance, a.s. |
255 |
M.S.Quatro, s.r.o. |
188 |
Akropol nezávislé finanční poradenství a.s. |
154 |
celkem |
26903 |
Broker poolové společnosti (pouze největší společnosti)
Broker Trust a.s. |
1518 |
Insia a.s. |
1244 |
Bonnet.cz spol s r.o. |
510 |
PRVNÍ MORAVSKÁ SPOLEČNOST, spol. s r. o. (Broker Office) |
189 |
celkem |
3461 |
Pojišťovny a stavební spořitelny (pouze největší pojišťovny)
Česká pojišťovna a.s. |
7496 |
ČSOB Pojišťovna, a.s., člen holdingu ČSOB |
3615 |
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s. Vienna Insurance Group |
3212 |
Kooperativa Pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group |
2380 |
Generali Pojišťovna a.s. |
2233 |
Českomoravská stavební spořitelna, a.s. (Liška) |
2106 |
Generali Care s.r.o. |
2073 |
UNIQA pojišťovna a.s. |
1663 |
Wüstenrot – stavební spořitelna a.s. |
1553 |
Allianz pojišťovna, a.s. |
1526 |
MetLife pojišťovna a.s. |
1295 |
Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s. |
1214 |
ING pojišťovna, a.s. |
1090 |
ČP DIRECT, a.s. |
1087 |
Raiffeisen stavební spořitelna a,s, |
723 |
AXA životní pojišťovna a.s. |
338 |
Pojišťovna České spořitelny, a.s., Vienna Insurance Group |
323 |
Wüstenrot pojišťovna a.s. |
285 |
celkem |
34212 |
Největší společnosti na českém zprostředkovatelském trhu mají dohromady 64.576 zprostředkovatelů v oblasti pojištění. A to ještě nejsou započítání zprostředkovatelé z různých malých firmiček, kterých může být klidně i další tisíce. Zjistit přesné číslo aktivních zprostředkovatelů je téměř nemožné. Třeba se to bude blížit i k počtu 100.000 aktivních pojišťovacích zprostředkovatelů. Kdo ví?
Lze v takové džungli pojišťovací zprostředkovatelů najít kvalitního poradce? Není jednodušší najít onu pověstnou jehlu v kupce cena? A kde případně najít toho kvalitního poradce, který dobře poradí a bude profík?
Nedá se zobecnit, že by v jedné z těchto tří skupin byli pouze profíci a v ostatních je to tragédie. Nelze se rozhodovat ani na základě jména společnosti, protože finanční poradenství je vždy o lidech . Největší předpoklad najít profesionálního poradce však zřejmě bude v broker poolových společnostech, které jsou převážně zaměřené na poradenství a na kvalitu, poradce většinou není svázán kariérním plánem a tlakem na produkcia může tak klientovi dopřát nadstandartní péči.
Klienti tedy jen můžou doufat, že počet pojišťovacích zprostředkovatelů bude klesat a že podstatně nižší počet pojišťovacích zprostředkovatelů a vázaných zástupců se projeví na kvalitách nabízených služeb.